Livet her

Gammel og ny virkelighed mødes i kunsten - i Dronninglund

KUNST: Dronninglund Kunstcenter inviterede i pinsen til ARTtalk om udstillingen, hvor fortid og nutid mødes

05. juni 2021 kl. 07:00

På den omfattende udstilling på Kunstcentret med over 360 værker af Else Raasum og Jean Moureaux havde seks nutidskunstnere fået den opgave at lave værker inspireret af kunstnerægteparret.

Disse værker udstilles side om side med parrets værker. Tre af de unge kunstnere var med, da Kunstcentret i pinsen afholdt en såkaldt ARTtalk, hvor arvingen til de mange værker, Malene Ringvad, fortalte om sin moster, Else Raasum, og dennes liv med Jean.

De tre samtidskunstnere, Mia-Nelle Drøschler, Jonas Pihl og Rasmus Emil Styrmer fortalte derefter om deres inspiration fra parret og om de konkrete værker, de bidrager med på udstillingen.

- Jeg har hele mit liv kigget på alle mulige kunstnere fra alle tider, fortalte Jonas Pihl inden arrangementet.

- Jeg tænker ikke så meget på, hvornår de er fra, men om der er et eller andet, der kan tale til én. Jeg kendte ikke kunstnerægteparret i forvejen, men det er fantastisk med en sådan udstilling, hvor man viser spændende kunstnere, man ikke kender. Mit værk hænger i det såkaldte” baroksismerum”, og mine værker er tit blevet sat ind i en barok kontekst. Der er mange detaljer, men samtidig er der en skarphed og finesse, som Jean Moureaux også arbejdede med. Der tror jeg, man kan se en parallel. Det er i virkeligheden en forlængelse af det, jeg har på hjerte, så jeg har ikke bevæget mig uden for min egen comfortzone. Jeg laver det, der ligger mit hjerte nærmest, fortalte Jonas Pihl, der bl.a. har udsmykket to siloer på Eternitgrunden i Aalborg. Et stort værk på i alt 1.500 kvm.

- Det er faktisk Nordeuropas største murmaleri. Jeg vandt en konkurrence om at udsmykke de to siloer. Da jeg så siloerne i virkeligheden, skal jeg da indrømme, at jeg lige måtte tænke på, hvordan jeg kunne løse den opgave. Jeg havde heldigvis en masse hjælpere, så det lykkedes, sagde Jonas Pihl.

- Jeg havde på forhånd lavet en skitse. Det laver jeg normalt ikke. Jeg går meget op i, at der ikke er en fast målsætning til sidst, for jeg er meget i proces hele tiden, og hvert skridt, jeg tager, giver næsten, hvordan det næste skridt bliver, fortalte Jonas Pihl.

En anden af nutidskunstnerne, Mie-Nelle Drøschler, har især fundet inspiration i Else Raasums værker.

- Vi har samme interesse for form, farver, det abstrakte og organiske. Derfor var opgaven ikke så svær. Det var næsten en bold til højrebenet, da jeg blev bedt om at lave værker inspireret af kunstnerparret, fortalte hun.

- Deres værker er godt nok lavet for år tilbage og er selvfølgelig et udtryk for deres tid, men det har ingen betydning. Jeg tror på, at kunsten er evig. Jeg ser på, om det er god kunst, og i min optik er det god kunst, når man kan se kunstneren relatere sig til sin samtid. Nutiden består jo af mange lag, også historien. Jeg synes, det her er en kunsthistorisk udstilling med et samtidskunsttouch, fortalte hun, der også i høj grad påvirkes af nutiden og dens problemer.

- Jeg har en tegning med på udstillingen. Den hedder: ” Jeg længes efter at stå tæt”, og den forestiller mig, der kryber ind under en fiskehejre. Den har et meget tydelig afsæt i coronaen. Der må gerne være flere lag i kunsten, fortalte hun.

Heller ikke kunstneren Rasmus Emil Styrmer kendte parret på forhånd, men især et værk af Else Raasum har inspireret ham.

- Det værk taler meget ind i den praksis, jeg allerede har. Jeg har i længere tid arbejdet meget med virkeligheden, og hvordan vi opfatter den og verden på forskellig vis. Jeg har en mor, der lider af en hukommelsessygdom, der minder meget om demens. Det har tvunget mig til at acceptere, at min virkelighed og hendes er to vidt forskellige ting, men stadigvæk lige rigtige. Tid for mig er én ting og for hende noget andet. Det har sat en masse spørgsmål i gang hos mig, og jeg har brugt lang til på at finde et godt referencepunkt. Da jeg så det her værk af Else Raasum, tænkte jeg, at her er noget, hvor vi kan begynde at snakke om, hvad vi oplever og ser. Det er et meget stærkt værk med stor dybde. Efter at have set det, gik jeg i gang med at lave en masse akvareller med udgangspunkt i det pågældende værk. Jeg har nok lavet 600 akvareller. Dem udstiller jeg ikke, for det var en undersøgelse for mig. Jeg har ikke arbejdet med akvareller før, så det var både en materialeundersøgelse og et forstudie til en ny serie værker, fortalte han, der på udstillingen er repræsenteret med et stort akrylmaleri.

- Jeg kan godt lide de kropslige bevægelser og ting, der refererer til naturen. Blæst, vand og sådan nogle ting. Det er også derfor, jeg synes, hendes værker er så fantastiske. Hun har bevægelse, energi og en dybde, som naturen også har. Jeg har i mit maleri lavet det, jeg kalder en vogterfigur, der kan holde det onde væk, og Else Raasum har i høj grad været med til at styre farverne og flowet. Jeg er meget tilfreds med resultatet, sagde Rasmus Emil Styrmer.

Udstillingen kan ses frem til søndag 4. juli.

Annonceret indhold

Nyeste